Terugblik extern seizoen 2025–2026

Maarten ter Bals1 is op 1 november 2025 overleden. De schaakclub verloor opnieuw een zeer gewaardeerd (ere)lid en iemand, die met grote toewijding vooral bij de jeugd actief was. Als team­leider van ‘zijn’ jonge team‑5, heeft hij niet meer mogen meemaken hoe positief het team zich het afgelopen seizoen ontwikkeld heeft. De basis werd mede door Maarten gelegd.

Gelijk aan het vorige seizoen kwam Apeldoorn met zes teams uit in de competitie van de KNSB: het tiental in de Meester­klasse, vier acht­tallen en het beker­team van vier. Voorts als Schaakstad Apeldoorn in de regionale bond SOS en ook nu met vier teams: drie acht­tallen en een team van zes. Voor het eerst sinds drie jaar werd weer meegedaan om de OSBO Cup en wel met drie viertallen, samengesteld uit de overeenkomstige teams in de SOS-klassen HKA, 1B en 3E.
In die dertien teams zijn 82 spelers actief geweest en dat is een afname van vier. Het aantal reglementaire uitslagen wegens niet opkomen was drie, twee door ons. Dat waren er zeven waarvan driemaal door onszelf.

➔ Lees verder…

Ook het 2e team zal een keer Kampioen worden

KNSB-competitieOm ons heen werden (worden) allemaal teams van Schaakstad Apeldoorn kampioen van hun klassen… alleen het tweede team mocht dat zoet (nog) niet proeven. Heeft het erin gezeten dit seizoen? Dat is altijd een lastige vraag. Hadden we dit of dat maar gedaan, of lag de oorzaak bij het feit dat we vanwege de afwezigheid van een speler of spelers minder sterk aan de strijd begonnen. Gedane zaken nemen geen keer en we feliciteren de kampioenen met hun behaalde resultaat en hopen dat ze het volgende seizoen de ingeslagen weg voort­zetten. In de negende ronde mochten wij nog aantreden tegen Max Euwe 1, een zo onderhand traditionele strijd die vaak geen winnaar kent. Wat zou het dit keer worden?

➔ Lees verder…

De laatste loodjes

KNSB-competitieOp zaterdag 11 april was de laatste (gezamenlijke) ronde van de Meesterklasse in Rotterdam, georganiseerd door Charlois Europoort. Ik wil beginnen met te zeggen dat ik het uitstekend georganiseerd vond! Aangezien wij al kampioen waren, was er alleen nog ‘persoonlijke’ roem te behalen. Saša en ik konden een IM norm scoren en mochten (achteraf gezien) allebei verliezen. Max, Saša en ikzelf konden nog topscorer worden van de Meesterklasse (voor wat het waard is), en vooral Saša leek dit erg graag te willen. Voor HMC was de wedstrijd wel belangrijk: als ze niet zouden verliezen, zouden ze hoogstwaarschijnlijk niet degraderen! Thuisclub Charlois was ook in degradatienood, en hetzelfde kon gezegd worden voor De Stukkenjagers, de club waar ik vele jaren voor heb gespeeld in het tweede/derde team. Laten we naar de partijen gaan kijken (in chronologische volgorde), te beginnen met de partij van Max tegen Twan Burg, vooruitgespeeld bij Twan thuis!

 ➔ Lees verder…