Naast het open toernooi met in groep A onder anderen GM Thomas Beerdsen en IM Nico Zwirs, wordt er een tweekamp gespeeld tussen GM Max Warmerdam en GM Vasyl Ivanchuk. IM Merijn van Delft geeft ter plekke commentaar. In groep B nog twee Apeldoorners: Jelle Bauer en Steven Braun.
Wintercompetitie 2025-2026 plus zomer 2025
Freddie van der Elburg werd voor de vijfde opeenvolgende keer clubkampioen (zevenmaal in totaal) en komt nog vaster aan de leiding op de ranglijst van top 3-klasseringen. Het aantal deelnemers nam toe met veertien van 69 naar 83 en betekent een gemiddelde van ruim 70 per seizoen (1754 / 25). Tien spelers hebben drie partijen of minder gespeeld. Het aantal van 83 is de tweede grootste deelname na de 93 in 2006-2007 (winnaar Roeland Pruijssers) en corona veroorzaakte de kleinste deelname van 43 in 2020-2021 (samengevoegd met zomer 2021 en gewonnen door Nikolai Kabanof).
OKU 2026 live!
Open Kampioenschap van Utrecht, 15 t/m 17 mei. Onder de deelnemers in groep A Tommy Grooten en Tim Lammens.
(Klik/tik op de titelbalk om ander bord te selecteren)
OKU 2026 op Chess.com OKU 2026 op Lichess OKU 2026 op LiveChess
vr 15 mei 09.00-10.00 Zaal open
10.15 Indeling
10.25 Opening
10.30-14.30 Ronde 1
15.15-19.15 Ronde 2
za 16 mei 10.30-14.30 Ronde 3
15.15-19.15 Ronde 4
zo 17 mei 09.15-13.15 Ronde 5
14.00-18.00 Ronde 6
18.30 Prijsuitreiking
Enquête externe competitie 2026–2027
De KNSB-competitie begint op 19 september 2026. Vanaf de 5e klasse zal 3 oktober de eerste ronde zijn. Wanneer de SOS-competitie begint is nog niet bekend.
Zoals elk jaar moeten we als Schaakstad Apeldoorn opgeven wie er mee willen spelen in een of meer competities. Daarom vernemen we graag je keuze via het enquêteformulier vóór 15 mei, zodat we nog kunnen overleggen hoeveel teams we opgeven. Voor de KNSB-competitie is de deadline dit jaar 1 juni. De deadline voor het opgeven van de spelers is in september. De deadline voor het opgeven van de teams voor de SOS-competitie verwachten we midden juli.
Wij willen bekijken of we een zesde team bij de KNSB kunnen invoegen. Daarvoor hebben we wel veel vaste spelers nodig en is het dan wel de bedoeling dat je alle zaterdagen van de KNSB-competitie vrijhoudt voor het schaken. Ook hebben we invallers nodig. Bij genoeg spelers kunnen we een zesde team opstellen.
Alvast bedankt!
Enquêteformulier externe competitie
Ook het 2e team zal een keer Kampioen worden
Om ons heen werden (worden) allemaal teams van Schaakstad Apeldoorn kampioen van hun klassen… alleen het tweede team mocht dat zoet (nog) niet proeven. Heeft het erin gezeten dit seizoen? Dat is altijd een lastige vraag. Hadden we dit of dat maar gedaan, of lag de oorzaak bij het feit dat we vanwege de afwezigheid van een speler of spelers minder sterk aan de strijd begonnen. Gedane zaken nemen geen keer en we feliciteren de kampioenen met hun behaalde resultaat en hopen dat ze het volgende seizoen de ingeslagen weg voortzetten. In de negende ronde mochten wij nog aantreden tegen Max Euwe 1, een zo onderhand traditionele strijd die vaak geen winnaar kent. Wat zou het dit keer worden?