Het grote aantal deelnemende teams maakt ook dat meer aspirantenteams door mogen naar de halve finale van het OSBO Basisschoolkampioenschap. Dit jaar kunnen de beste zes teams uit het aspirantentoernooi zich plaatsen voor de halve finales in Zutphen of Arnhem en Deventer op 23 maart.
De uitdaging is nu om alles gezellig en sportief te laten verlopen, de school zelf netjes achter te laten en alle schaakkids een top middagje te bezorgen!
Gelukkig kunnen we rekenen op veel medewerking van (groot)ouders en andere betrokken schaakvrijwilligers, waarvoor nu al veel dank!
Wat is verder belangrijk om te weten?
- Speellocatie is Veluws College Walterbosch aan de Waltersingel 130.
- Parkeerterrein bij de school wordt opengesteld, zodat we voldoende parkeerruimte hebben.
- We zijn te gast in de school, dus alle deelnemers moeten zuinig zijn op alle spullen in en rond de school!
- Aanmelden schaakteams bij de entree vanaf 12.00 tot 12.30 uur.
- Graag de bijdrage per schoolcontact en liefst gepast afrekenen. Voor één team is dat € 20,-. Bij deelname van twee of meer teams is dat € 40,-; we kunnen ter plekke een kwitantie verstrekken.
- De teamleider houdt gedurende de middag zijn/haar kinderen in de gaten en zorgt ervoor dat de kinderen op tijd klaar zitten voor de volgende ronde. Hij/zij vult ook het wedstrijdformulier in! Uiteraard zien we graag dat de teamleider op een positieve manier coacht, het gaat erom dat alle deelnemers spelplezier hebben en houden!
- Het is natuurlijk het leukst als de schaakteams in een tenue van hun school kunnen spelen! Dat ziet er kleurrijk uit en draagt bij aan de teamspirit.
- Opening toernooi is rond 12.45 uur in de grote aula. Wethouder Nathan Stukker met o.a. sport in zijn portefeuille is aanwezig als speciale gast om het toernooi te openen.
- Start eerste speelronde is om 13.00 uur.
- De prijsuitreiking van het toernooi is gepland voor 17.15 uur.
- In de grote aula spelen de aspiranten en pupillenteams in aparte toernooien volgens Zwitsers systeem. De teams spelen zes ronden in het toernooi (bedenktijd 15 minuten p.p.). Het Zwitsers systeem zorgt ervoor dat de teams die veel winnen vanzelf tegen elkaar komen te spelen en omgekeerd. De bordvolgorde 1 t/m 4 moet de speelsterkte van de kinderen weerspiegelen, dus de sterkste speler op bord 1 enzovoort. Tactische opstellingen zijn niet toegestaan. Bij de aspirantenteams hanteren we een vaste bordvolgorde. Bij het pupillentoernooi zijn we daar minder streng in en kan de volgorde wisselen als de vorm van de dag dat aangeeft.
- Bij het starterstoernooi voor de jonge kinderen die nog niet zo lang schaken, doen twintig teams mee. Voor dit toernooi hebben we meerdere klaslokalen beschikbaar. Voor de starters gebruiken we geen schaakklok. Kinderen spelen een partijtje op tijd (20 à 25 minuten) en daarna bekijkt de wedstrijdleider de stand. Bij meer dan 3 punten verschil is er een winnaar, anders maken we er een gelijkspel van. In totaal spelen we ook 6 ronden, zodat we ongeveer gelijk klaar zijn met het hoofdtoernooi.
- Bij de starters zullen de wedstrijdleiders de regels heel soepel hanteren, aangezien alle kinderen voor het eerst meedoen in een schaaktoernooi. Het allerbelangrijkste is dat de kinderen onderling schik hebben en leuke partijtjes spelen. We maken er een leuke happening van, zodat alle kinderen graag een volgende keer weer mee doen.
- Alle deelnemers krijgen sowieso een leuk aandenken. Daarnaast zijn bekers beschikbaar voor de winnende teams en prijsjes voor de topscoorders.
- Ouders kunnen toekijken bij de partijtjes, maar wel op gepaste afstand. We zullen zorgen voor afbakening van de ruimte voor de toeschouwers. De begeleiding van de partijtjes is in handen van onze wedstrijdleiders.
- Teambegeleiders mogen de kinderen geen aanwijzingen geven tijdens partijtjes. Wel mogen ze de kinderen wijzen op de schaakklok als die wordt vergeten om in te drukken.
- Er zijn twee EHBO-ers aanwezig van het Rode Kruis.
- We verzoeken jullie om zelf voldoende eten en drinken mee te nemen. Er is namelijk geen lunch inbegrepen bij het toernooi. We schenken koffie en thee voor de ouders, limonade voor de kinderen. Daarnaast bieden we tussendoor wel hapjes en een kleine versnapering voor de kinderen.
- In de pauzes is er voldoende afleiding. Schaakmeesters Stefan Kuipers en Anne Haast verzorgen simultaanpartijtjes in de hal. Circusschool Apeldoorn neemt allerlei circusattributen mee om te oefenen. Schakie de Beer kan rondlopen voor op de foto. Kinderen kunnen natuurlijk ook even buiten gaan spelen in de frisse lucht, want het wordt mooi weer!
- We hebben ook een toernooipuzzel en een kleurplaat voor de starters. De winnaars maken we bij de prijsuitreiking bekend, die kunnen een lekkere taart van Bakker Toet voor hun team winnen.
- Fotograaf Jeroen van Esseveldt is dit jaar onze toernooifotograaf.
- Zie de website www.schoolschakenapeldoorn.nl voor een overzicht van alle deelnemende scholen en verdere info.
- Voor vragen/opmerkingen of last minute-aanpassingen, kun je het beste even contact leggen via 06-24830644
Kunnen jullie als contactpersonen deze informatie delen met alle deelnemers van jullie teams?
We kijken uit naar een bijzonder gezellig en sportief schaaktoernooi!
Sportieve groet en tot zaterdag!
Chris Doornekamp
(namens ABKS-commissie 2019)